maanantai 16. tammikuuta 2012

Sosiogrammi

Tilannekatsaus: luokan aikuiset tekee hyvillä mielin töitä, ei ota mikään pattiin. Tunneilla hommat sujuu hyvin, työrauha on hurjasti edistynyt. Mitähän sitten? On hienoa huomata, että nyt voidaan lähteä työstämään uusia asioita. Perusta kunnossa. Vaikka työtähän sekin aina vaatii.

Tein tänään sosiogrammin, kaavion oppilaiden suhteista. Oppilaat sai ensin tehtävän:
- kirjoita paperille 2-3 oppilaan nimi, kenen vieressä haluaisit istua tai kenen kanssa haluaisit tehdä ryhmätöitä
- kirjoita paperille yhden oppilaan nimi, kenen vieressä et haluaisi istua tai kenen kanssa et haluaisi tehdä ryhmätöitä

Tämän jälkeen kirjoitin oppilaiden nimet isoon ympyrään. Ympyrästä vetelin nuolia oppilaista toiseen: sinisellä nuolet, kun haluttiin olla toisen kanssa, punaisella jos taas ei. Ja vahvistin vielä tummemmiksi yhteydet, jotka oli molemminpuolisia. Tuli myös sellaisia tilanteita, joissa toinen oppilas olisi halunnut toisen viereen, mutta toinen taas halusi olla vähiten tämän kanssa tekemisissä.

Oli kyllä hyvä kaavio! Tänään oli myös palaveri-aikaa, juteltiin öpaut 1,5 tuntia tän pohjalta ja mietittiin luokkaa ja sosiaalisia suhteita. Ja miten voisi tukea sosiaalisten taitojen kehittymistä. Mitkä on kullakin ne pulmakohdat. Miksi jollekin on paljon sinisiä nuolia. Miksi jollekin punaisia. Miksi joihinkin ei ole mitään nuolia.

Suosittelen sosiogrammin tekemistä luokassa! Ei vaadi kuin muutaman minuutin, mutta antaa paljon infoa ja hyvää pohjaa työn suunnittelulle. Seuraavaksi vielä havainnoidaan lisää kaveritilanteita ja mietitään, mihin asioihin ruvetaan erityisesti panostamaan. Onko ideoita tai materiaalivinkkejä sosiaalisten taitojen ja luokkahengen kehittämiseen? KiVa-koulun matsku on ainakin toimiva.

3 kommenttia:

  1. Olen myös havainnut sosiogrammin toimivaksi työkaluksi! Se tuo esiin paljon sellaista tietoa, mikä muuten saattaisi jäädä piiloon. Ihanaa, kun teillä on porukka "luokan aikuiset"! :) Se auttaa myös tämän sosiogrammin purkamisessa. Luokanopettajana sitä kun usein on niin yksin luokan asioiden kanssa. :/

    Mieleen on jäänyt jostain Opettaja -lehdestä sellainen ns. kehutuoli, jolle vuorollaan jokainen oppilas sai istahtaa kuulemaan kehuja. Varmaan mukava hetki lapselle! :)

    VastaaPoista
  2. Näkivätkö siis oppilaat tämän valmiin sosiogrammin, missä kaikki suhteet ovat? Vai vain sinä?

    (Niin, hei! Ilmoitan täten ryhtyväni vakituiseksi lukijaksesi. ;) Löysin tieni tänne Noviisiopettajan blogista.)

    VastaaPoista
  3. En näyttänyt oppilaille ollenkaan sosiogrammia, mietittiin vain aikuisten kesken. On kyllä kieltämättä mukava, että ei tarvitse tehdä tuota työtä yksin. Vielä kiinnostavampaa olisi vetää toisen opettajan kanssa luokkaa. Voisi jakaa pedagogisenkin vastuun ja joitakin asioita olisi ehkä helpompi yhdessä meittiä, kun olisi enemmän niin sanotusti sama kieli ja tiedot käytössä. Vaikka näkemyksiä voikin sitten olla monia.

    Tuo kehutuoli voitaisiin kyllä ottaa taas kokeiluun! Koitettiin sitä syksyllä, mutta porukka oli silloin sosiaalisesti niin "hajanainen", että ei oikein onnistunut. Nyt voisi onnistuakin paremmin. Jotkut tuntuu imaisevan kehut itseensä ja saavan kokemuksesta paljon, toisissa taas huomaa, kuinka niiden on niin kovin vaikea ottaa itsestään hyvää palautetta vastaan. Ehtisköhän jo tällä viikolla kokeilemaan... Kiitti vinkistä!

    (Susanna, tervetuloa mukaan! :)

    VastaaPoista