tiistai 10. tammikuuta 2012

Struktuuria jos jonkinmoista

Onpa ollut rauhalliset kaksi ekaa päivää töissä. Tää kun pysyis jatkossakin. Kylläpä ne osaa hyvin pyytää puheenvuoron. Eikä oo tarvinnu riitojakaan selvitellä.

Nyt vihdoinkin aloitin sen, mitä piti jo silloin alkusyksystä. Näinkö tää aika menee... Nimittäin myös tuntikohtaisen struktuurin. Aamuisin käydään aina päiväjärjestys taululta läpi. Siellä näkyy kuvina mitä tapahtuu milloinkin. Tässä ihan alkusyksynä räpsäisty vanha kuva, niin saa vähän käsitystä, mitä meidän valkotaululla aina on:


Siellä on siis tuollaisilla kuvilla tunnit merkattu. Epämääräisesti huitaissut viivat kuvien välissä on välitunteja. Nykyään päivästruktuurista löytyy:

- kuvat jokaiselle tunnille / asialle
- punainen nuoli näyttää, missä mennään
- välitunnit on merkitty vihreällä viivalla
- kuvien oikealla puolella on merkitty punaisella yhden oppilaan integraatio-/oppimisryhmätunnit tiettyjen tuntien kohdalle (tyyliin A - Miia eli Annikka menee Miian tunnille)
- oikealle puolelle on myös merkitty milloin tältä oppilaalta loppuu koulu
- kuvien vasemalle puolelle on merkitty parin muun oppilaan integraatiotunnit
- lisäksi merkkaan tuohon terveydenhoitajakäynnit ym. oppilaiden asiat, joita ei muuten muista (näitä harvemmin)

Aamulla käydään struktuuri läpi. Ruokatunnin kohdalla joku oppilas tulee aina lukemaan ruokalistalta mitä on ruokana.

Päivästruktuurin lisäksi valkotaululle tulee yksi oppilas aina kirjoittamaan päivämäärän (ja lukee samalla nimipäivät) ja yksi tulee kirjoittamaan viikonpäivän. Lisäksi valkotaululla näkyy vasemmassa reunassa läksyt: värikuva läksykirjan kannesta ja vieressä sivunumero. Taululta näkee näin koko ajan, mitkä kirjat pitää olla repussa eli mistä on tullut läksyä. Lisäksi taululle on merkattu kokeet.

Tein jo syksyllä valmiiksi kuvia myös tuntistruktuuriin, mutta vasta nyt sain ne käyttöön asti. Olisi pitänyt ottaa jo aikoja sitten... Tuntistruktuurin käyttö hakee vielä muotoaan (vinkit otetaan vastaan!) ja kuviakin pitäisi tehdä vielä lisää erilaisia. Yhden oppitunnin kuvat voivat olla esimerkiksi:
- läksyjen tarkistus (kuva kirjasta/vihosta)
- kuuntele opetusta (kuva opesta taululla)
- kirjoita taululle (kuva oppilaasta taululla)
- ota kirja esiin (kuva kirjasta ja sen lisäksi vielä iso värikopiokuva esiin otettavasta kirjasta ja sivunumero)
- lue
- keskustele parin kanssa (kaks naamaa)
- tee tehtäviä (kuva oppilaasta pulpetilla)

Taululta näkee siis, missä kohtaa tuntia mennään ja mitä pitäisi tehdä, mikä kirjan sivu esimerkiksi olla auki. Siitä näkee myös, mitä on vielä tuleman. Tämmöisen struktuurin käyttö tietysti edellyttää, että tuntien täytyy olla jotenkin etukäteen suunniteltuja. ;) Ehkä tämä auttaa siis muakin tässä työssä (tai vain työllistää enemmän).

Onko muita kokemuksia tai vinkkejä struktuurien käytöstä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti