sunnuntai 8. tammikuuta 2012

Takaisin töihin

Kylläpä tuli hyvä fiilis edellisen postauksen ja puolen tunnin töitten tekemisen jälkeen! Suunnittelin noita musajuttuja, jotka oli jo useamman illan vaivanneet mieltä. Sen jälkeen ei vaivannut enää kertaakaan. Sen sijaan työasiat oli jonkin verran hyvällä tavalla mielessä: tuli kovasti uusia ideoita oman luokan opetukseen. On jännä huomata, miten niin hirveesti nuo muut luokat vie intoa ja energiaa oman luokan opetuksesta. Haluaisin toisaalta niin keskittyä vain yhteen luokkaan. Toisaalta siitäpä se palkka tulee, kun pitää ylitunteja.

Oon ollut aina kova visioimaan kaikkea ja sitten vain osa toteutuu. Mutta väliäkö sillä? Ekan kuukauden projektina on nyt tehdä luokan omaa lehtä. Se ei kylläkään ole mun projekti, vaan luokassa olevan harjoittelijan projekti. Harmi vain, että harjoittelija on seuraavat 2 viikkoa sairaslomalla, joten katotaan miten projektin käy. Haluaisin tietysti olla tukena tälle projektille, mutta en halua sen takia lisätä omaa hurjaa työtuntimäärääni. Kun nyt kävi ikävä sairastuminen.

Visio olisi saada myös ympäristö- ja luonnontiedon opetusta enemmän siihen suuntaan, että liikuttaisiin ulkona. Se vaatii kuitenkin hyvää suunnittelua. Matikka on jo suht hyvässä kuosissa, on toiminnallisuutta, pelejä, ryhmähommia. Äikkään on visiot myös. Enemmän pitää ite nyt keskittyä niihin oppilaisiin, joilla nämä aineet on yksilöllistetty. Ja muutamalle muulle kenties tukiopetusta.

En oo kyllä mitään erityistä suunnitellut huomiselle, ekalle koulupäivälle. Eka tunti taitaa mennä joululomasta kertomiseen. Ja tarkoitus olisi piirtää siitä muutama pieni kuva / sarjakuva ja kirjoittaa myös. Loppupäivästä kenties jotain yhteistä peliä tai pienissä ryhmissä puuhastelua. Ja Ronja Ryövärintyttären lukemista.

Syksyllä aloitettiin lukemaan Ronjaa. Aluksi kirja sai nuivan vastaanoton. Ymmärsin, että se johtuu siitä, että oppilaat ei vaan ole tottuneet kuuntelemaan luettua ja toisaalta sanavarasto on niin kovin suppea, että ymmärtäminenkin on heikkoa. Nyt oppilaat ovat kuitenkin jo tarinassa sisällä. Osa kyseleekin, että koska taas luetaan. Se tuntuu hienolta. Motorinen levottomuuskin on vähentynyt lukutilanteissa, vaikka aina onkin ollut kaikenmaailman tyynyä ja stressipalloa oppilaiden käytössä.

Nyt loppupäivistä on kovasti tehnyt jo mieli suunnitella omien oppilaiden kevättä. Tällaisella mielellä onkin hyvä mennä huomenna töihin. Yritän mennä töihin nyt niin, että ehdin aamuisin tehdä töitä tunnin ennen varsinaisten oppituntien alkua. Oppituntien jälkeen jää sitten toinen tunti aikaa. Nyt yritän tiukasti nipistää työpäivät kahdeksaan tuntiin. Onnistuneekohan?

1 kommentti:

  1. Mulla on aina auttanut se, että oon voinut kuullennellessa tehdä jotain käsillä, esim. piirtää. Nyt aikuisena sen tilalle on tullut käsitöiden tekeminen, esimerkiksi neulominen. Oon huomannut, että samanlaiset jutut auttaa myös lapsilla. Moni höpöttelijä voi hyvin olla tunnin putkeen aivan hiljaa, piirrellä itsekseen ja kuunnella erittäin keskittyneesti, kun opettaja lukee! :)

    VastaaPoista