tiistai 16. elokuuta 2011

Vain 26 tuntia töitä viikossa

Hah, tänään on kyllä tullut taas naurettua niille kommenteille, joita oon saanut, kun oon kertonut mulla olevan viikossa opetusta 26 tuntia. Niin vähän! Jep jep, eivät ole itse olleet opettajia, jotka ovat päivitelleet "vähäistä" tuntimäärää. Tosin itse asiassa lukujärjestykseen on merkitty yhteensä 29 tuntia kaikkine palavereineen.

Tänään olin töissä 12 tuntia. Olin koululla 7:45 ja lähdin kotiin 19:45. Silti tuntuu, että ei ehtinyt juuri mitään tehdä. Tuli kyllä pengottua joitakin varastoja ja metsästettyä oppilaille kirjoja. Silti loppuviikon ohjelma on auki, juuri sen takia, kun ei ole kirjoja. Enkä oikein tiedä mitä sitä tekisi. Miten selvittää tarkemmin oppilaiden taitotasoja tietyissä alueissa. Keväällä tehtyjen makekojen tulokset on jossain hukassa. Allu-testin tulokset sentään löytyi. Jos ei makeko-tuloksia löydy, niin ehkä lähden sitten siitä liikkeelle. Yhden pulman tuo myös se, että ketkä oppilaat opiskelee äikässä ja matikassa e-kirjan mukaisesti ja keille taas on tarkoitus antaa normitehtäväkirja. Pitänee huomenna kääntyä vielä neljännen henkilön puoleen tässä asiassa, sillä jollain logiikalla oppilaille kirjat on keväällä tilattu, kukaan vaan ei enää muista millä.

Oppitunnit sujuu hyvin vaihtelevasti. Joka toinen oppitunti menee aivan penkin alle ja meuhkaamiseksi, joka toinen taas tuntuu sujuvan ihan ok. Erittäin tärkeitä on rutiinit, joten nyt vain toivon, että saadaan homma pyörimään. Tänään aamu sujui jo hyvin. Niinkin simppelit asiat vain retajaa, kuten vaikka valkotaulujen tussien etsiminen. Että voitaisiin joka päivä kirjata taululle mikä päivä on.

Toivoisin niin, että pikkuhiljaa lukujärjestys saisi jo muotonsa. Ensin pitää hoidella yhden oppilaan integraatiota yleisopetuksen luokkaan. Sitten yks toinen oppilas integroituu meidän luokkaan parissa oppiaineessa. Ja sen lisäksi teen vielä yhden opettajan kanssa päikseen vaihdon oppitunnin pitämisestä, että pidän sen luokalle musaa. Ja yksi oppilas menee vielä joillakin tunneilla laaja-alaiselle opelle, joten sekin vielä. Huomiseksi mulla on jo suunnitelma, ketä opettajaa lähden ensimmäiseksi etsimään. Tai siis sen jälkeen kun ensin koitan selvittää oppilaiden kirjoja/e-kirjoja.

Se tuntuu kyllä mukavalta, kun mun luokkaa lähellä on myös toinen, tuossa koulussa uusi ope. Vaikka muuten hällä onkin jo opevuosia takana, on uudessa koulussa yhdessä paljon ihmettelemistä. Ja kummillakin on omanlaisensa luokat, vaikkakin taas toisistaan hyvin poikkeavat. Voidaan yhdessä ihmetellä myös sitä, mitähän sitä oikein nyt seuraavana päivänä tekisi ja tulipas tästäkin päivästä selvittyä. Iltasella on joku, jonka luokkaan voi mennä seikkailemaan, että joo eihän sitä nyt kunnon opettaja ikinä ennen kuutta illalla kotiin mene. Eihän sentään. Kunnon ope tekee hommia aina iltamyöhälle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti