torstai 11. elokuuta 2011

Elsin luokka

Eka päivä takana oppilaiden kanssa. Mikähän on ollut päällimmäisenä mielessä. Apua?

Tämän päivän perusteella oma luokka tuntui yllättävän haasteelliselta. Heti ensimmäisenä täytyy tehdä selvä peli, ettei homma lähde lapasesta. En vain ite koe olevinani vahvimmillani haasteellisten, omaehtoisten oppilaiden kanssa. Kyllä tänään hetken mietin, että aika erityinen ammatti sitä on tullut valittua!

Vaikka toisaalta on kyllä sellainen olo, että nyt vasta kaikkeni annan peliin. Pitäisi kuitenkin luoda selkeitä pelisääntöjä haasteellisiin tilanteisiin. Ei kuitenkaan tunnu vuorokaudessa riittävän aika, vaikka juuri nyt vuoden aluksi tulisi olla ohjat tiukalla. Avustajan kanssa ei juurikaan löydy yhteistä aikaa, jolloin voitaisiin keskustella luokassa toimimisen yhteistä linjoista. Ja toisaalta tuntui, että avustaja oli hieman kauhuissaan, millaiseen luokkaan on joutunut... Vaikka toki itsekin yllätyin joistakin asioista.

Aika reipas palautus maan päälle siis! Hymy huulessa silti. Oppilaista jäi kaiken kaikkiaan hyvä fiilis, myös niistä joiden kanssa luultavasti selvitellään enemmän vielä pelisääntöjä. On jotenkin sellainen olo, että kun nyt pääsisi ihan normaaliin kouluarkeen kiinni, niin voisi systemaattisesti tarttua tiettyihin pulmiin. Nyt kun oppilaille ei ole vielä tullut kaikkia kirjoja, lukujärjestys on sekaisin, oppilaiden mahdolliset integraatiot muihin luokkiin ja laaja-alaisen tunnit on selvittämättä... Koska päästään oikein kunnolla alkuun?

Eilen työtunteja kului koululla 10 ja kotona vielä päälle kolme. Tänäänkin koululla meni lähes yhtä pitkään. Ja silti tuntuu, että lukemattomat asiat ovat vielä hoitamatta ja selvittämättä, hyvin kiireelliset ja tärkeätkin. Kaappien siivoamisen ajatuksesta oon jo täysin luopunut, ehkä sitten ens kesänä...

2 kommenttia:

  1. Aikalailla samanlaiset fiilikset myös mulla. Huh.

    Mulla oli tänään kolmas päivä koululla, ja täytyy sanoa, että ihanasti asiat kuitenkin alkoivat hahmottua - nyt on lukkaritkin tehty jokaiselle luokkatasolle ja itselle myös. Hurja homma siinä oli.

    Mulla on onneksi sellainen tilanne, että mulla on hyvin aikaa keskustella toisen omista ohjaajistani kanssa - hänelle on jonkin verran enemmän tunteja kuin yleensä ohjaajilla, juuri tuon luokkani haastavuuden takia, eli olemme jonkin verran saaneet käyttää aikaa yhteiseen keskusteluun. Toinen ohjaaja sen sijaan tulee minuuttiaikataululla ja juoksee taas toisiin tehtäviin - ei kivaa kenellekään.

    VastaaPoista
  2. Tuo on kyllä pulmallinen tilanne, kun ohjaajalla on minuuttiaikataulu. Meillä on lukujärjestykseen merkitty onneksi edes yksi yhteinen tunti viikossa keskusteluun. Muuten ohjaaja juoksee aamulla luokkaan ulkovalvonnasta ja koulun jälkeen lähtee heti iltapäiväkerhoon. Ohjaajien tuntimääriä on koulussa leikattu, joten mun ohjaajalla ei ole ainuttakaan tuntia käyttää mihinkään yleiseen järjestelyyn. Esimerkiksi mun luokasta puuttuu kokonaan kuvat ja paljon muuta materiaalia, ja oppilaille struktuuri ja kuvat on kuitenkin tärkeäitä. Onneksi nyt kuitenkin lukuvuoden alussa voin antaa ohjaajalle ylitunteja tällaisten hommien tekemiseen ja hän mielellään niitä tekeekin, sillä itseltäni loppuu kyllä vuorokaudessa tunnit!

    VastaaPoista